Sabtu, 25 April 2009

Koleksi Doa

Doa moga dapat menyelesaikan hutang

Ya Allah! Cukupilah aku dengan rezeki-Mu yang halal (hingga aku terhindar) dari yang haram. perkayalah aku dengan kenikmatan-Mu (hingga aku tidak minta) kepada selain-Mu.

Doa memohon lekas sembuh
Ya Allah, Tuhan sekalian manusia, jauhkanlah penderitaan. Sembuhkalah, Engkau sahaja penyembuh . Tidak ada kesembuhan melainkan dari-Mu sahaja. Kesembuhan yang tidak meninggalkan penderitaan.

Doa ketika menghadapi kesulitan
Ya Allah! Tidak ada kemudahan kecuali apa yang kamu jadikan mudah. sedang yang susah bisa Engkau jadikan mudah, apabila Engkau menghendakinya.

Doa ketika keluar rumah
Dengan menyebut nama Allah aku bertawakkal kepada Allah. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu agar jangan sesat atau disesatkan; agar jangan tergelincir atau dijatuhkan, agar jangan berbuat aniaya atau teraniaya, dan agar jangan terjerumus ke dalam kebodohan atau dijerumuskan ke dalam kebodohan.

Bacaan apabila susah menempuhi jalan hidup
Dengan nama Allah, ku serahkan diriku, hartaku dan agamaku.Ya Allah, jadikanlah aku redha menerima qadha (keputusan-Mu) dan berkatilah apa yang ditakdirkan bagiku sehingga aku tidak ingin mempercepatkan apa yang Engkau lambatkan dan memperlambatkan apa yang Engkau segerakan.

Doa memohon perlindungan
Tafsirnya: Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dan keluargaku serta pengikut-pengikutku dariapada yang lakukan oleh golongan (yang jahat) itu.(Surah as-Syu'araa'169)

Doa menjadi orang yang sabar



Tafsirnya : 'Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami, serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir'.

(Surah al-Baqarah : 250)

Doa penerang hati



Tafsirannya: "Wahai Tuhanku! Lapangkanlah bagiku dadaku dan mudahkanlah bagiku tugasku dan lepaskanlah simpulan dari lidahku supaya mereka faham perkataanku". (Surah Thaha: 25-28

Tidak ada komentar:

Posting Komentar